Tuesday, October 7, 2008

Akhir Ramadhan

Maaflah. Memang tiada kesempatan untuk berblogging langsung dirumah. Busyyyy memanjang.hehe. SO, sebelom cerita raye, nk cerita dulu cerita di akhir ramadhan....

26 Ramadhan
Alhamdulillah, parents dah selamat sampai di rumah. Abah kelihatan sedkit kurus. Ma pulak kurang sihat. Diserang batuk yang agak teruk. Sampai malam tetamu datang sebab nk jumpa dengan Ma ngan Abah. Memandangkan Ateh bawak balik maid maka secara tak langsung kebanyakan kerja akan di ambil alih oleh beliau.heheh

27 Ramadhan
Buat kueh raye. Kiteorang panggil biskut telur rebus. Tapi ade yang panggil butter cookies. Along and family selamat sampai. Rumah bertambah meriah dengan jerit pekik kanak-kanak...Hoi ni sape yg tak posa ni???!! *contoh*

28 Ramadhan
Hari nie pulak, aktiviti membuat kueh wajib iaitu kueh sepit/kapit/rokok. Ikut lah nama kueh mane yg korang rase sesuai. Buat straight 2 adunan. Memang sakit pinggang dibuatnye. Kueh nie feveret semua orang dalam rumah nie.Read the word SEMUA? Sebab itulah WAJIB buat. Luckily Along tolong. Dapatlah 5 bekas gula-gula tinggi tue. Tapi 1 bekas awal-awal lagi dah selamat dikorbankan. Kan dah kate kueh feveret. Kalo rajin, sila search semula kat ruang atas tue cara-cara nk buat kueh kapit.

29 Ramadhan
Si Along dan Ateh keluar bershopping bersama Ma. Bukan shopping ape, cuma beli keperluan nk kenduri nanti. Oh. Sebab ade permintaan, maka lagi sekali buat biskut telur rebus. Naseb baek senang jek. Kalo soh buat kueh kapit tue lagi memang kene pikir 6, tujuh belas kali.huhu

30 Ramadhan
Berdendang-berendang! Ketupat yang dah siap di anyam, di isikan beras. Kalo raya, memang WAJIB ketupat daun. Tak mo ketupat segera. Dulu lagi best sbb rebus guna dapur kayu. Tapi skang dah tak de sape yg larat nk jaga api. Maka gunalah jelah dapor gas.huhu. Ayam di dijadikan rendang. Daging dijadikan sambal. Pukul 4 ptg, siap semua! Elok jek siap masak, hujan turun dengan selebat-lebatnya. Rahmat di akhir Ramadhan...

Cerita raya, next entry lah ye..:pge34:

No comments: