Monday, September 7, 2009

Kueh Gulung & Padprik

Memandangkan tinggal dua minggu sahaja sebelum Syawal menjelma, maka hari minggu yang lepas Ma telah mengarahkan kadetnya yang tinggal seorang ni buat kueh raya.

Last posting dah bagitau kan plan nya.

So acara mengepit dan menggulung kueh bermula sesudah Zuhur. Habis lebey kurang 3 jam selepas tu. Korang kira lah sendiri pukul brapa habis nya ek. Nak patah gak rasa bahu ni.

1 adunan = 3 jam.
2 adunan? = kira lah sendiri

Setelah di kepit, masukkan dalam minyak panas membara.
Agak-agak dah kuning, angkat dan toskan minyak tue sekejap sebelum digulung.


Final product hari Sabtu = 2 botol lebey jek.
Total production hari Sabtu & Ahad = 7 botol. (Hari Ahad buat 2 adunan.huhuhu)


Dah habis buat kueh tue, teringin plak nak makan padprik. Tak penah umur pon masak padprik tapi sebab awal-awal dah carik resepi so mari mencoba. The result...... success! Liiiiiciiiinnn...... hehe



Oh. Kami ada ahli baru dalam rumah. Presenting Oven Jetpejuang cook. Maen order through phone jek and Cino tue terus hantar kat rumah. Tak rasmi pon lagi sebab Ma kata nak tunggu hari Sabtu ni baru nk buat perasmian. Baiklah Ma.....


Nampaknya lepas ni boleh lah buat perusahaan butter cookies Hj Halim.hehe.

5 comments:

amiza said...

hmm...padprik tu nampak sedap

omey83 said...

suka sangattt kuih gulung tu tapi kat jb ni macam mahal skit la jual..orang kata pasal susah nak buat kuih tu..

aNoi said...

Amiza,
Hye Miza.. lame tak jumpa ko... =)
Thanks for dropping by ek..
Ala..simple jek menu padprik tue.. utk first timer, kira oklh..hehe

Omey,
Haah..susah babe nk buat kueh tue..huhu..kalo ko nk makan, datang aa beraya umah aku nanti ek..

HazwanHakim said...

kak anoi..
tolong wat tuk kita...
nk wat kelik klate..ehhee
bleh?

aNoi said...

Hakim,
Ahahaha..nanti raya nanti kelik aa rumah kak anoi..boleh makan kueh ni byk2... =)