Tuesday, August 16, 2011

Bibik lagi.

Setelah ahli mesyuarat tingkap bersidang, akhirnya kata putus telah berjaya di capai. Bibik akan di hantar semula ke agent & agent akan ganti dengan yang baru.

Agent kata bibik yang baru akan sampai hari Khamis ni. Sebelum ganti, aku nak interview kaw-kaw dengan dia. Nak pastikan yang dia betul-betul boleh mengucap dan bersolat.

Ramai juga yang bertanya "Kenapa tak diajar jek?"

Ajar memang boleh diajar tapi tak semua manusia ni makan diajar.

Contoh: Masa dia sampai sini, dia dalam keadaan uzur. Dah seminggu dia ada dekat Malaysia sebelum aku ambil dia pada agent. Bila aku tanya, boleh puasa tak, dia jawap "Masih uzur." Beberapa hari lepas, jawapan dia masih sama. Aku buat perkiraan, dia ni uzur dah lebih dari 15 hari. Aku bagitau dia, yang keluar tu bukan di kira darah semasa uzur lagi. Tu dikira darah penyakit dan wajib mandi hadas dan berpuasa. Tapi dia buat tak tau jek. Masih tak puasa.

Bila di tanya tau tak cara nak mandi wajib/mandi hadas. Itu pon dia jawap tak tau. [Ok boleh pengsan sekarang.]

Maka dapat bayangkan tak tahap kebersihan diri dia macam mana? Nanti-nanti manalah tau kot dia kena goreng-goreng sayur ke, rasanya sayur-sayur tu suci ke tak? Ahli dalam rumah tu boleh makan ke tak sayur tu?

Bila tanya suami dia solat ke tak, dia jawap solat. Keluarga mertua dia solat tetapi keluarga dia sendiri tak solat. Haih..boleh pulak macam tu.

Harapnya bibik yang baru nanti tahu bersolat. Kalau malas buat kerja boleh gak aku kerah-kerah. Tapi kalau dapat juga yang tak reti solat, aku akan tunggu sampai agent jumpa yang reti solat.

Mudah-mudahan dipermudahkan ALLAH s.w.t

No comments: