Tuesday, August 2, 2011

Salam Ramadhan.

Assalammualaikum.

Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam dan selamat datang Ramadhan ya mubarak.

Hari pertama Ramadhan, aku sambut di Ipoh bersama keluarga hubby. Bergerak balik Ipoh hari Sabtu. Plan asal nak bergerak ke San Peng carik baju-baju blouse buat pergi kerja. Baju aku semua dah tak muat. Baju mana yang muat tuelah yang aku dok selalu pakai sampai rasa dah agak kebosanan. u__u

San Peng ni tempat jual borong. Lokasi dekat dengan Jalan Pudu, kalau tak salah aku lah. Dah nama tempat hanya untuk memborong, so paling minimum kena beli 6 helai. Kebetulan, adek beradek aku yang lain semua ke KL except Angah. Dapatlah kiteorang beli share-share. Tak kesah lah design sama/warna sama. Bukan nak pakai pada masa yang sama pon kan kan kan? Kalau dah terpakai sama ke, anggap jelah kite dari kumpulan boria..haha

Aku budget pukul 11 dah gerak balik Ipoh. Tapi malang betul sebab kereta abang aku kena pecah. GPS abang aku hilang. Silap abang aku jugaklah sebab tak simpan GPS tu dalam dashboard. Abang aku terlupa katanya. Now PapaGo already gone. Settlekan dulu kereta abang aku, pukul 12 lebih baru sampai San Peng. Dapatlah membeli tiga, empat lima enam helai baju. Memang murah-murah! Orang pon ramai gak sebab diaorang nak jual balik dekat kedai-kedai. Cari duet raya! Lepas tu kiteorang lunch dekat restoran ayam kampung. Ala yang dekat dengan HUKM tue. Ayam dia memang terbaiklah dari ladang.

Dah settle, terus bergerak balik ke Ipoh. Alhamdulillah, selamat sampai dalam pukul 6.00 petang. Malam keluar makan lagi dekat restoran Ciku-ciku.


Hari Ahad petang ajak hubby jalan-jalan dekat Jusco. Kebetulan ada 31% discount dekat Baskin Robins, haruslah tak lepaskan peluang kannnnn.
3/4 aku yang makan, 1/4 jek untuk hubby. miahahahaha



Malam lepas solat maghrib, bersiap-siap nak pergi masjid untuk terawikh. Alhamdulillah dapat juga tunaikan terawikh. Lebih bermakna sebab dapat terawikh sekali dengan littlecaliph.

Hari Isnin, Ramadhhan yang pertama. Agak saspen juga sebab takut lapar or tak larat, tapi again, Alhamdulillah sebab ALLAH permudahkan. Ada juga rasa lapar dan haus tapi tak adalah sampai rasa nak berbuka. Sempat jugalah ke Ipoh parade sebab nak cari pergi bookstore. Malam lepas berbuka, terus balik Kl. Sempat lagi singgah Williams sebab mengidamkan Arabiata Seafood. Naseb baek hubby aku ni jenis melayan jek apa aku nak makan.

Sampai rumah ateh lebih kurang pukul 12 tengah malam.

Selasa, lepas sahur & subuh terus gerak balik Melaka. Sekali ada pulak accident dekat dengan area Nilai. Tengok keadaan kereta memang teruk. Harap-harap tiada siapa yang meninggal.

Finally pukul 8.35 dah duduk dekat meja opis. Hari Khamis hari tu aku dah siap-siap kemas tapi tak sempat 10 menet aku dah sepahkan balek sebab carik pensel kegemaran tak jumpa. T___T

Sampai rumah terus bergegas masak. Ma nampak sangat penat. Dah bagitau dekat Ma kalau rasa tak larat, tak payah pergi tadarus. Tapi taulah kan mak-mak, sayang nak tinggalkan tadarus & tarawikh. Ma keluar tadarus pukul 8 pagi and pukul 2 petang baru balik. Nak cepat khatam katanya. Harap-harap mak sihat sepanjang bulan Ramadhan tahun ni. Tak mahulah ma masuk hospital macam last year :(

Aku masak simple jek. Masak padprik daging. Abah pulak memang rajin pergi param. Macam-macam Abah beli. Cukoplah dengan satu jenis lauk. Tak yah membazir. hehe

Alhamdulillah, dapat habiskan hari ke dua berpuasa. Way to go lilcaliph. Kita ada 28 hari lagi! :)

Selamat berpuasa semua!

No comments: