Friday, December 9, 2011

Gadget untuk BF.

Sejak dapat tahu yang aku mengandung, aku dah pasang niat untuk BF secara esklusif littlecaliph sampai dia berusia 2 tahun. Tiada susu formula atau yang sewaktu dengannya sampailah dia berusia 6 bulan. 6 bulan baru boleh start solid food tapi still kalau boleh, aku sendiri yang akan preparekan solid food untuk littlcaliph.

Sebagai permulaan, aku google keperluan-keperluan yang perlu disediakan. Dari breastpump sampailah jenis freezer yang mana nak digunakan. Yelah takkan nak share freezer yang dah ada kat rumah tu. Nanti tak pasal-pasal dapat susu ibu berperisa ikan parang. hehe

Breastpump, ikut dari review yang terbaik adalah Medela Fresstyle. Gigih lah survey harga untuk freestyle ni. Once dah jumpa, mak aihhh...memang boleh pengsan lah tengok harga dia. Tapi kalau hati sudah sukaaaaaa, memang masa tu rasa sanggguupppppp jek!

Gigih lagi carik harga yang paling best dekat pak cik gugel ni. Akhirnya, alhamdulillah di temukan dengan blog Kak G: http://www.anakibushop.blogspot.com yang boleh buat sistem kutu. Yey!! [lompat bintang]. Maka tak adalah terasa duet tu sekelepuk hilang.

Mesti ada yang question:

Kenapa tak cari breastpump yang biasa-biasa jek?
Hurmmm....mungkin sebab aku terpengaruh dengan review-review dekat pakcik gugel, so memang hati ni nakkkkkk jugak yang freestyle. Alah membeli, menang memakai :) Insyallah boleh guna sampai adik-adik littlecaliph nanti.. ^^

Kompem ke nanti ada air susu? Kalau tak ada nanti cam mana?
InsyaALLAH ada. Setiap ibu yang mengandung memang ada susu ibu. Kalau rasa sikit, kita sendiri kena usaha supaya susu tu jadi banyak. Insyallah ADA!

Tak susah ke nanti bila dah naik kerja?
Itulah sebabnya kena buat persediaan awal :)

Maka semalam, aku pon telah pergi ke rumah Kak G nak ambil breastpump.. Dekat jek dari tempat kerja aku ni. Senang lah nak rujuk kalau ada apa-apa masalah dengan breastpump ni.

Kak G yang peramah. Macam dah kenal lama jek bila borak dengan Kak G ni. Selain dari breastpump, aku beli Bumble Bee storage bottle. 1 kotak ada 10 botol = RM30. Aku beli 5 kotak terus. Konon nak carik masa Baby Expo dekat Midvalley bulan lepas. Tapi tak pergi ponnnn. Naseb baek Kak G ada jual. Harga pon lebih kurang sama. Jimatt duit minyak & tol.hehehe



Tambah lagi cooler bag & ice cool pack. Ish. Memang tak boleh duduk lama-lama kat rumah Kak G. Nanti adaaaaa jek nak terbeli lagi. :P

Pastu Kak G bagi lagi free gift. Bestttt! Thanks Kak G!

Maka readers, boleh ke: http://wwww.anakibushop.blogspot.com ya. Macam-macam ada! :)

Rasanya dah complete dah gadget untk start breastfeeding.

Mudah-mudahan ALLAH permudahkan niat aku nak BF littlecaliph.

Aaaaaaaaaaaaaminnnnnnnnnnnn!

No comments: