Friday, August 26, 2011

The Maid

Ah tajuk seperti movie yang aku tonton samapai dua kali dekat wayang masa aku belajar dulu. Tapi kali ni aku bukan nak bercerita pasal movie tu. Aku nak update pasal maid yang aku ambil hari tue. Pasal bibik.

19hb August, dia buat tantrum pulak kat rumah. Aku baru jek sampai opis, Ma dah called bgtau yang bibik ni dok terjerit-jerit dalam bilik air. Sampaikan jiran aku dengarlah. Ewah-ewah, you make my blodd go upstairs lah bibik. Aku terus called agent cakap nak hantar dia hari tu gak. Perasaan memang sangat marah. Aku risau dia apa-apakan Ma dekat rumah. Setiap jam aku called rumah tanya Ma ok ke tak? Ma kata ok. Bila tanya bibik macam mana, Ma jawap bibik buat kerja rumah gak.

Malangnya, agent tak ada replacement. Nak tak nak aku kena tunggu lepas raya. Balik kerja, aku called agent dan surug agent tu cakap sendiri dengan bibik ni. Aku tak taulah apa agent tue cakap, terus kerja dia up sikit. Sikit jelah T_______T

Bekerja lah dia seperti biasa. Perfect memang tidaklah. Banyak tutup mata jek. Aku pon malas nak tegur-tegur/arah-arahkan dia sangat. Takut lilcaliph nanti jadik bossy. Suka nak arah-arahkan orang. Ohhh. Harap-harap dijauhkan dari sikap macam tu.

Pas pelancong dia tamat 27hb. Aku dapat info dari agent yang pas ni boleh dilanjutkan sampai 30 hari. Guna Pas Lawatan Khas Sementara. So sementara nak tunggu pengganti, aku lah yang kena hidupkan pas tu.

Kenalah aku & hubby amik half day sebab nak uruskannya. Mula-mula pergi bahagian pekerja asing. Aku nak batalkan permohonan JP VISA yang aku dah buat sebelum ni. Bukan senang tau nak menyiapkan dokumen tu. Pening kepala dibuatnya. huhu.

Bila terangkan dekat pegawai imigresen tu, diaorang kata tak boleh sambung pas pelancong. Kena hantar balik secepat mungkin. Pulak dahh. Dia suruh turun tingkat 1 tanya kalau dapat pelepasan.

Dalam hati dah terasa dah memang tak lepas punya pas ni. Seperti yang di jangka, memang diaorang tak bagi sambung. Pilihan terakhir hantar bibik ni balik ke agent. Petang tu juga kena hantar. haihhhhhhhhh

Aku masuk office, call Ma. Bagitau Ma apa yang terjadi dan suruh Ma cakap dekat bibik. Aku pesan dekat Ma suruh bibik mandi dan bersiap. Balik tu, tengok dia dah ready. Beg bertambah lagi satu. Semua baju, seluar & tudung yang aku belikan, dia tanya Ma nak kena tinggal atau bawa. Ma suruh bawa. Kira sedekah jelah. Ma bekalkan kueh raya, biskut, maggi dan abah sempat belikan dia murtabak. Takut nanti di rumah agent dia tak makan. Abah pesan dekat aku suruh belikan air mineral. Tapi memang aku tak sempat nak belikan sebab nak kena sampai Seremban before 7pm. See, agak-agak, beruntung tak jadik bibik dekat rumah aku ni?

nanti sambunglah :)

No comments: